למידה ממומחים ושיפור ביצועים

“בעולם העבודה העתידי בו מרבית התהליכים יעברו אוטומציה, עובדים יעסקו רוב הזמן בייצור ידע סמוי ” (Heather McGowan).

“מרבית הידע הסטנדרטי יעבור תהליכי אוטומציה ועובדים בארגונים יעסקו רוב הזמן בהצפת בעיות שטרם זוהו וזיהוי הזדמנויות חדשות כדי ליצור יתרון תחרותי” ( Jhon Hagel)

ידע סמוי הינו מונח שנטבע לראשונה על ידי מייקל פולאני באמירתו המפורסמת : “WE KNOW MORE THAN WE CAN TELL” הוא התכוון לכך שיש לנו ידע אותו אנו מתקשים לבטא, בעיקר ידע העוסק בפעולה כיצד לעשות דבר מה. ניסיתם למשל לחקות את המתכון של סבתא? או ללמוד מתיאור של חבר.

כיצד לרכב על אופניים במורד כביש פתלתל? סביר להניח שלא נחלתם הצלחה. הסיבה לכך היא המיקוד שלנו בפעולה שלא מאפשר לנו להתמקד במודעויות צדדיות המופעלות כל הזמן. ידע סמוי הינו אישי, מבוסס על ניסיון, תהליכי (עוסק ב’איך’ לעשות) וקשה מאוד לביטוי. מומחים בארגון מחזיקים ברשותם ידע סמוי איכותי במיוחד וזה למעשה מה שמבחין ביניהם לבין חבריהם שלא הגיעו לאותה רמת ביצוע.

הרבה פעמים ‘המומחה’ בארגון יוצר חלל, כלומר לא ניתן להסתדר בלעדיו ונאלצים לחכות לו ולהסתמך על הירתמותו גם אחרי שהוא פורש מהארגון. תארו לכם עולם אחר בו לארגון יש יכולת לחלץ את הידע הסמוי, לפרמל אותו וללמד אותו כחלק מההכשרות של עובדים חדשים. תארו לכם כמה זמן ניתן לחסוך בתהליכי הכשרה על ידי ‘הזרקה’ של ידע סמוי, איחוד קוהרנטי של הידע הגלוי עם הידע הסמוי של המומחים. כל אלה אפשריים בתהליך מתודי וסדור. התרשים המצורף כאן יעזור לכם להבין את התהליך :

מוזמנים לקרוא פרסומים שלי בנושא בבלוג

אהבתם? שתפו!
אולי יעניין אתכם גם...
במאמר הזה מודגמת שיטה ייחודית לחילוץ ידע סמוי מאינטראקציות בינאישיות. כאן טמון המפתח להמשגת תהליכים מורכבים במיוחד שעד כה תוארו במונחים של אמנות ,כמו למשל תהליכי טיפול פסיכולוגי, ניהול, הדרכה, משא ומתן , מכירות ועוד.
המודל הזה הינו פרי תוצר של עבודת הדוקטורט שלי על ידע סמוי. בקישור כאן תוכלו להגיע ישירות למאמר שפרסמתי בכתב העת The Learning Organization ובו אני מסביר את התפישה שלי לגבי ידע סמוי ומציע מודל מתקדם לסיווג וחשיפה של רבדי ידע סמוי אשר מסביר את המחלוקות הקיימות סביב המונח ודרכים יצירתיות לחילוץ ידע סמוי ולאחר מכן לסווגו באמצעות המודל.
אחת היכולות המרשימות אותה ניתן לזהות בקרב מומחים הינה יכולת הניבוי שלהם. מלקולם גלדוול הציג דוגמא כזו בספרו ‘ממבט ראשון’ על מעבדת האהבה של אותו איש מחקר שהצליח לנבא על בסיס אינטראקציה ראשונית של בני זוג מה הסיכוי שיישארו ביחד לאורך זמן.
הכשרות וסדנאות בנושא זה
ההרצאה תציג מודל מושגי להסבר עולם המשא ומתן דוגמאות של טכניקות מומחים, הינה נקודת מוצא טובה להיכרות עם התחום, בעיקר לאלה שכבר עוסקים בתחום או מתחילים לעסוק בו.