ניהול ידע

"82 אחוז מהארגונים הגלובאליים מצהירים כי יש להם קושי לחבר מידע וידע הקיימים בארגון לפעולה"

"עובד מבזבז יום עבודה בשבוע על חיפוש מידע וידע" ואיך אצלכם בארגון? אנחנו חיים בעידן של התפוצצות מידע, הצפה ועודף גירויים. בעוד שארגונים מקדשים את המידע, קיים פער בכל הקשור לידע. אנו מתמקדים ב'מה' ופחות יודעים להסביר את ה'איך'. למעשה, הידע הכי חשוב של הארגון נמצא בראשם של העובדים. האתגר הבין דורי, תנודות השוק ותופעות עולמיות, כל אלה מובילות להתניידות גבוהה בשוק העבודה, פערי כישורים וצורך להכשיר עובדים במהירות. המילניאלס הגדירו מחדש את חוקי שוק העבודה ומנהלים 'קריירת התפטרות'. כל מקום עבודה משמש מקפצה למקום העבודה הבא וכאשר הם עוזבים – הידע עוזב עימם. ארגונים רבים מדווחים על קושי בהכשרת עובדים חדשים, פערי ידע עצומים בין המומחים בארגון לשאר העובדים לצד קשיים הולכים וגוברים ביצירת מחוברות ארוכת טווח לארגון. תופעת ה'ארובות' קיימת בעיקר בארגונים גדולים, כך שעובדים לא יודעים על ידע ומשאבים נגישים שמצויים בידיהם של חבריהם לעבודה במחלקה או יחידה אחרת בארגון.

אז כיצד ניתן להתמודד?

ניהול ידע הינה דיסציפלינה אקלקטית העוסקת בהנגשה, שימור, פיתוח וייצור ידע. לצד העיסוק בתהליכים אלה, הטמעת תפיסת ניהול ידע מטפלת בתשתיות הטכנולוגיות, תהליכים והכי חשוב – באנשים. ראשית, חשוב לאבחן ולהבין את חווית העובדים, הקשיים בניהול הידע אותם הם חווים ביומיום ובתהליך זה לסמן אילו תחומי ידע הינם תחומי הליבה בהם כדאי להתמקד. תהליך האבחון מאפשר לאחר מכן להציע תכנית התערבות מותאמת אישית לצרכי הארגון. במקביל, מבוצעת בחינה של היכולות הטכנולוגיות הקיימות בארגון וככל שיש כבר תשתית, מבוצעת חשיבה לאפיון טכנולוגי מחודש אשר יתמוך במסע העובד בשגרת העבודה שלו באופן שישפר הנגשה, שימור, שיתוף וייצור של ידע. על מנת שהכנת התשתית תהפוך למציאות היומיומית, יש צורך בהכשרת מנהלים ומתן ארגז כלים לניהול ידע – מתודה תחקיר אפקטיבית ורתימה להפצת הידע, לכידה ושימור

פרקטיקות מיטביות, ניהול קהילות מעשה, שימור ידע פורשים, חילוץ ידע סמוי בשגרות העבודה ואף חילוץ ידע סמוי בשיטות מתקדמות ממומחים. כל אלה ביחד יהפכו את שגרת הארגון ויניחו את הבסיס להפיכתו לארגון לומד. במסגרת הייעוץ , אני אפגש עמכם, אבצע את תהליך האבחון, נגבש ביחד תכנית התערבות, נאפיין את הכלים הטכנולוגים ונצא לשלב היישום וההטמעה דרך הכשרות המנהלים ורתימת כלים ושגרות קיימות בארגון לשיפור ניהול הידע הארגוני. לאחר שנבצע את תהליכי ההתערבות, אעזור לכם לבנות תכנית הטמעה ולנהל את השינוי לטווח ארוך, על מנת שההשקעה תוכל להניב פירות לשנים רבות קדימה.
מוזמנים לקרוא על מגוון השירותים בגלרית KM.

שירותי ייעוץ

בניית תוכנית אסטרטגית לשימור הידע בארגון לרבות זיהוי והצבעה על מוקדי הידע עימם יש לבצע תהליכי חילוץ והבניה של הידע, שילוב תהליכי העברת ידע בשגרות העבודה, בניית תהליך מוגדר לעזיבת עובד באופן שמאפשר לכידה ושימור הידע, זיהוי פערי יתירות באמצעות מטריצת ידע ובנייה של תוכן מונגש באמצעות מגוון כלי ההדרכה של הארגון – וידאו, פודקאסטים, מציאות רבודה, שילוב הידע בתהליכי עבודה ובמערכות הטכנולוגיות של הארגון
ניהול ידע הינו אחד האתגרים המורכבים ליישום בארגון ודורש הבנה מקצועית במגוון תתי התחומים של עולם ניהול הידע לצד הבנה עמוקה בהתנהגות ארגונית ופוליטיקה ארגונית. על מנת לעמוד באתגר, כדאי שיהיה לכם/ן שותף שיכול לסייע בקבלת ההחלטות, התווית הדרך, הצפת חלופות, יצירת הקשרים הארגוניים ורתימת שותפים אסטרטגיים לצד תהליכי הטמעה וניהול שינוי ארוכי טווח.
כמה פעמים חזרנו על אותה טעות ? כמה פעמים זה עלה לנו בהמון משאבים ? ואולי אף בסיכונים מיותרים ? הגיע הזמן להפוך לארגון לומד ולשם כך לאמץ מקרוב את שיטת התחקיר, לבנות תרבות ארגונית תומכת ומפרגנת וליישם לקחים ארגוניים באופן שתהליכי העבודה ימנעו את הכשל הבא. ליווי והנחיה מקצועית יבטיחו את השימוש הנכון במתודה וגם את הטמעת היכולת בקרב האנשים שישולבו בתהליך
'תרבות ארגונית אוכלת אסטרטגיה לארוחת בוקר' – על מנת לקדם את ניהול הידע בארגון, יש להתאים את העקרונות והתהליכים המתוכננים לתרבות הארגונית
כל אחד היה רוצה להשאיר חותם ומי שהארגון היה עבורו בית רוצה גם להשאיר מורשת – להיפרד ולהשאיר לחברים
לרתום את יכולות הטכנולוגיה על מנת לתמוך בתהליכי ניהול ידע – הקושי הכי גדול באפיון מערכות אלה הינו לזהות את פערי ניהול הידע בארגון ולמצוא דרך לביטוי תהליכי ניהול הידע באופן שמותאם לארגון ומאפשר התאמה אישית לכל יחידה ארגונית. רק לאחר תהליך מתודולוגי ניתן לגשת לתהליך היישום הטכני

הרצאות וסדנאות

נמאס לכם לבזבז זמן על חיפוש ? העובדים שלכם עוזבים והידע עוזב איתם ? המומחים שלכם לא משתפים ? עדיין תקועים עם תיקיות ומחפשים את המצגת מעודכנת סופית להגשה ? הסדנא הזו בשבילכם. רוצים יותר ? אתם כבר מנהלים ידע ורוצים לשדרג יכולות ? סדנת מתקדמים בהתאמה אישית לארגון שלכם תוכן במיוחד עבורכם
כיצד ניתן לרתום את כלי התחקיר ללמידה ארגונית – ערכו של התחקיר ללמידה ארגונית מוכר שנים רבות, אך האתגר של לכידת הידע והיתוכו לארגון מוכרים פחות. הסדנא מיועדת למנהלים בארגון אשר אמונים על ביצוע התחקיר וכן למנהלי ידע ותעסוק לא רק במתודולוגית התחקיר אלא גם כיצד ניתן להשתמש בתחקיר ללכידת ידע. כמו כן נלמד כיצד ללכוד תובנות, לסמן טעויות נפוצות ואף לבצע תהליך קציר ידע, כזה שיאפשר לנו כל העת לעדכן את השכל הארגוני. בנוסף, נלמד כיצד למנף את לכידת הידע לצרכי למידה.
ההרצאה נועדה לכלל עובדי הארגון, נועדה לחשוף לאתגרי המהפכה הרביעית בדגש על הצפת המידע והידע, תציג את עולם ניהול הידע וכיצד ניתן ליצור ערך בעידן כזה מורכב.
שיפור המיומנות הניהולית באמצעות הקניית כלים לניהול ידע ושילובם כחלק מהאסטרטגיה הניהולית וזאת כמענה לאתגרי התקופה
כולנו מכירים את זה. נכנסים לתפקיד חדש, מקבלים במקרה הטוב מקבלים זמן לחפיפה ומסתמכים על זכרון לטווח קצר. התמונה מסתבכת עוד יותר כשמדובר במנהלים. והמחיר ? את המחיר משלמים במקרה הזה העובדים. למנהל נדרש זמן רב להסתגלות וזו מתורגמת לקבלת החלטות לא נכונה, תזמון לא נכון ואף משבר עם ממשקי עבודה לא מוכרים. גם כאשר יש נכונות, לא באמת יודעים איך לעשות את זה ! הרי הידע הכי חשוב הינו סמוי ולא יהיה קיים בשום מערכת. הסדנה הזו נועדה להתמודד עם פערים אלה ולהכשיר את הלומדים לבצע חפיפה אפקטיבית שתאפשר להם כניסה קלה ונכונה לתפקיד החדש שלהם ואילו לאילו שעוברים תפקיד תהא הזדמנות להשאיר את המורשת שלהם
בעיית שימור הידע בארגונים היא ממזמן לא בעיה מקומית של אנשים מומחים אשר יוצאים לגמלאות. הקורס נועד לתת כלים למנהלים ואנשי מטה המעוניינים להטמיע תרבות אחרת של ניהול ידע, שיתוף בידע ובעיקר בצומת הקריטית של כניסה לתפקיד. לא עוד חפיפה שטחית אלא תהליכי הצפה והבניה של ידע סמוי, הנגשה של הידע והעמקתו באמצעות שימוש בכלי בינה יוצרת
תארו לכם עולם יפה במהלכו המומחים שלכם מצליחים להשאיר את הידע שלהם בארגון. כמה אתם מוכנים להתאמץ בשביל זה ? רוצים לפתח יכולת עצמאית בתוך הארגון ? בואו ללמוד ולתרגל בעצמיכם כיצד לעשות שימוש בכלים לחילוץ והבניית ידע ותגישו לארגון 'חטיפי זהב של ידע'. הקורס יאפשר למשתתפים כבר במהלך הקורס לתרגל ולהנגיש תוצרי שימור ידע לארגון
"קשה לנו לרשום את המחשבות שלנו. הרבה יותר קל לרשום את המפרט ולמלא צקליסטים ותבניות. השיקולים האלה קריטיים כדי להבין מה עשו כאן" הסדנה נועדה להתמודד עם אתגר התיעוד של ידע המצוי בראשם של עובדים.
כאן יש פירוט של חלק מהקורסים אותם אני מעביר בארגוניםן – הכל קשור – מהגיוס ועד לעזיבת העובד – פיתוח כישורי ניהול ותקשורת בינאישית, ניהול ידע, למידה ופיתוח ההון האנושי
כמה קשה למומחים ללמד ועד כמה קשה לאנשים אחרים ללמוד ממומחים ? התופעה הזו מוכרת כ'קללת המומחה' ונעוצה במורכבות הידע של המומחה. הסדנה נועדה לאפשר למומחים להנגיש את הידע שלהם במגוון תצורות ובערוצי התקשורת המתאימים להם, תוך העלאת המודעות לקושי בהעברת הידע המאפיין את דרכי התקשורת שלהם. הסדנה מתאימה גם לארגונים בהם ישנו תהליך סדור של מנטורינג על ידי מומחים לקבוצות של חסרי ניסיון וניתנת גם להתאמה כהכשרה מתמשכת משולבת התנסויות

בלוג - המימד הסמוי

איזו תקופה מאתגרת יש לנו, מדהים לראות כיצד העולם מתהפך ממש מול עינינו. פעם אמרו לנו שצריך ללמוד, לרכוש מקצוע ולמצוא מקום עבודה טוב. כיום, העולם כל כך דינמי שתוקף התוכן של מקצוע פג לאחר לא יותר מ5 שנים.
אחת היכולות המרשימות אותה ניתן לזהות בקרב מומחים הינה יכולת הניבוי שלהם. מלקולם גלדוול הציג דוגמא כזו בספרו 'ממבט ראשון' על מעבדת האהבה של אותו איש מחקר שהצליח לנבא על בסיס אינטראקציה ראשונית של בני זוג מה הסיכוי שיישארו ביחד לאורך זמן.
המודל הזה הינו פרי תוצר של עבודת הדוקטורט שלי על ידע סמוי. בקישור כאן תוכלו להגיע ישירות למאמר שפרסמתי בכתב העת The Learning Organization ובו אני מסביר את התפישה שלי לגבי ידע סמוי ומציע מודל מתקדם לסיווג וחשיפה של רבדי ידע סמוי אשר מסביר את המחלוקות הקיימות סביב המונח ודרכים יצירתיות לחילוץ ידע סמוי ולאחר מכן לסווגו באמצעות המודל.
במאמר הזה מודגמת שיטה ייחודית לחילוץ ידע סמוי מאינטראקציות בינאישיות. כאן טמון המפתח להמשגת תהליכים מורכבים במיוחד שעד כה תוארו במונחים של אמנות ,כמו למשל תהליכי טיפול פסיכולוגי, ניהול, הדרכה, משא ומתן , מכירות ועוד.
אחד הכלים בעלי היכולת המשמעותית לשנות תהליכים ולקדם ביצועים בארגון זכו למוניטין הקשוח מכולם – התחקיר במדינת ישראל מאז ומעולם נתפס ישירות כקשור לאשמה ונטילת אחריות, גם בתקופות מלחמה וגם ביניהן. בפועל, זה הוא כלי נהדר ללמידה ארגונית שמאפשר לארגון לשפר את עשייתו ולהימנע מכשלים חוזרים. המקטרגים תמיד יוכלו לתת דוגמאות שאנו כבני אדם לא לומדים מטעויות העבר. מסתבר שהדבר נכון באופן חלקי. ארגונים שמאמצים תרבות תחקיר אמיתית לא חוששים מאחריות אבל גם מספיק נחושים לקחת את תוצאות התחקיר ולהפוך אותן לתהליכי עבודה קשיחים, כאלה שימנעו את הכשל הבא לא בזכות יוזמה או אחריותיות של מנהל זה או אחר, אלא בזכות הטמעת הזכרון הארגוני בDNA הארגוני. זה דורש עבודה מסוג אחר, על בסיס קבוע וכחלק מהטמעת תרבות ארגונית