לחיות בראשו של מומחה – ידע גלוי, ידע סמוי, מידע ומה שביניהם

מומחים בדרך כלל מוצאים את עצמם במיקום מורכב בתוך הארגון. מצד אחד זקוקים לידע והמיומנות שלהם ומצד שני קשה להם מאוד לבטא את הידע הזה, מאחר ורובו סמוי ומופיע בתגובה לגירוי או תרחיש בו הם נתקלים. התמונה מסובכת עוד יותר בשל ההישענות של מומחים על סכמות אוטומטיות. לכן, כאשר פונים אליהם, הם בדרך כלל משתמשים בשפה מקצועית, קיצורי דרך בתשובות שלהם ומדלגים על תהליכים בדרכם אל הפתרון אותו הם רואים הרבה לפני כולם. יצא לי לראיין עשרות מומחים ולשמוע מהם מקרוב על החוויה שלהם,  על התסכול מול ‘מנהלים שלא מבינים כלום ומקבלים את ההחלטות’ ועל הרצון שלהם להתעסק בעצמם בפתרונות ופחות בהסבר ולימוד אחרים.

משימה זו של לימוד אחרים קשה במיוחד עבור מומחים. היא מאטה את הקצב שלהם, מאלצת אותם לעבוד בצורה הדרגתית ומסודרת והופכת את הריגוש שבביצוע לתהליך איטי וקשה. הלומד בדרך כלל יעמת אותם באופן תמים עם הידע הגלוי, הפורמלי של הארגון, זה שמבחינתם נועד ל’מתחילים’ וכבר רחוק מאוד מהידע בראש שלהם. מחקרים רבים הראו כי הידע של מומחים מסודר באופן שונה בלי קשר להיותו סמוי או גלוי.

כמי שעוסק בחילוץ ידע סמוי ממומחים, יצא לי להתחקות לא מעט אחרי הסכמות האוטומטיות, קיצורי הדרך, הטכניקות שמומחים יצרו ולהבין את ה’ההגיון שבשגעון’. התהליך הזה כרוך קודם כל ביכולת ליצור חיבור עם המומחה, אמפתי דיו כדי שהמומחה יבין שאני רואה אותו כמו שהוא, לא מתרגש מציניות, התנגדויות או ביקורת שיש לו לאור חוויות שליליות בארגון ובעיקר מחובר למה שהוא אוהב – העשייה המקצועית עצמה. מומחים מוצאים את עצמם בתהליך הזה בחוויה מוזרה – מחד , יושב מולם אדם שלא מכיר כלל את התחום המקצועי שלהם ומצד שני הוא יודע לשאול אותם בדיוק את השאלות הנכונות ולשקף להם את האופן בו נתפסים ההסברים שלהם. לאחרונה הייתה לי חוויה כזו מעניינת. המומחה הזה ניחן במומחיות ייחודית באלתורים וקיצורי דרך. לאורך תהליך חילוץ הידע השתמשתי גם בשיטה מבוססת צילומי וידאו במהלכה המומחה נדרש להסביר תוך כדי עשייה מה הוא עושה (WORK OUT LOUD). טרם השלב הזה, עברנו יחד לא מעט ראיונות לחילוץ הידע הסמוי, כך שמה שהוא עמד לבצע כבר היה מוכר לי דיו כדי לזהות את החריגות מהתיאור המילולי. כך, הידע הסמוי נלכד בעת ביצוע והמומחה נדרש להסביר את הביצועים שלו.

העסק הופך מורכב יותר, כאשר רוצים להפיק תועלת מהידע הסמוי. כבר כתבתי בעבר על מודל ה’בצל’ שפיתחתי לסיווג ידע סמוי לפי מספר רבדים ביניהם מתקיימת אינטראקציה (ידע גלוי  – ידע חבוי פרקטי , ידע סמוי רפלקטיבי וידע סמוי שניתן רק להדגמה). בצד של הארגון, כל ההגדרות האלה לא מעניינות. אנשי הארגון רוצים ידע שניתן ללמוד ממנו ולשם כך להמשיג אותו בצורה קוהרנטית. מודל ‘הבצל’ נותן מענה לצורך הזה אבל יש לקחת בחשבון עוד משהו חשוב – מידע !

כולנו מכירים את ההבחנה בין נתון (תו חסר משמעות,למשל ביצה) , מידע (נתון עם משמעות, למשל ביצה קשה)  וידע (מידע עם פרשנות, למשל, איך להכין ביצה קשה). ביצוע בפועל לא נשען רק על ידע אלא מסתמך על מידע רב שמוכר בדרך כלל רק למומחה. המידע הזה כולל נתונים שונים בהם יש להתחשב בביצוע מסוים. המומחה בדרך כלל מודע למידע הזה אבל לא מתעד אותו באופן סיסטמתי אלא מסתמך על הזכרון שלו. לכן, כאשר מבצעים תהליך של חילוץ ידע סמוי, חייבים להמשיך הלאה לתהליך חיבור שמנגיש את המידע הרלוונטי לביצוע עם הידע הגלוי וחיבור לידע הסמוי על רבדיו השונים. חלק מהידע הסמוי אינו ניתן לחילוץ אלא רק להדגמה, אבל כאן השימוש בוידאו מאפשר תהליך של למידה מרומזת אשר מתבססת על צפייה, חיקוי , ניסוי וטעייה.

לסיכום, תהליך חילוץ ידע ממומחים הינו תהליך מרתק, כרוך במגוון מיומנויות של ראיון, שיטות לחילוץ ידע סמוי, שילוב טכנולוגיה ויכולת המשגה פרקטית.מוזמנים לנסות. ואם בא לכם/ן לקבל את השירות הזה, מוזמנים/ות לפנות אלי ואשמח לסייע

ראה גם

שימור ידע “עוזבים” – מה תפסידו כשהוא /היא יעזוב /תעזוב ? כל התשובות בפודקסט רעב לידע בו התארחתי אצל אור דניאל

אדם ומכונה – חילוץ ידע סמוי מאנשים ש’מרגישים’ מכונות

ניהול שינוי והטמעה – כיצד להימנע מכרוניקה שידועה מראש ?

המומחים עוזבים – והידע ביחד איתם – יש מה לעשות – צפו בסרטון

למידה ממומחים – חילוץ ידע סמוי ושילובו בתהליכי למידה בארגון

איך לגייס ג’וניור שיש לו פוטנציאל אמיתי להיות הטאלנט הבא

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם.

אהבתם? שתפו!
אולי יעניין אתכם גם...
ארגונים נמצאים כל הזמן בתהליך שינוי. מנהלים מקבלים אתגרים בדמות שינוי מבני או תהליכי שעליהם לבצע, לעיתים עם צוות חדש ואנשים שכלל לא עבדו יחד ולא בהכרח מרוצים מהשינוי. על מנת לתמוך בתהליך השינוי יש צורך בהבנת המצב הקיים, ליווי תהליכי השינוי, ייעוץ מלווה למנהלים, גיבוש שגרות עבודה וכתיבת תפישת הפעלה חדשה. אלה יאפשרו להתקדם לתהליך הטמעה. השירות מוצע למנהלים שנמצאים בשלב כזה ומעונינים לעבור את התהליך באופן מוצלח
השירות נועד לסייע למנהלים ולצוותי היגוי לבנות תכנית ברת יישום, לצאת מסיטואציה של ANALYSIS PARALTSIS ולבנות תפישה ארגונית שתאפשר לעבור ליישום. ביחד נבנה תכנית מסודרת ומציאותית, נגדיר מנגנונים לדברור, יישום, הטמעה ומיסוד השינוי.
כל אחד היה רוצה להשאיר חותם ומי שהארגון היה עבורו בית רוצה גם להשאיר מורשת – להיפרד ולהשאיר לחברים
הכשרות וסדנאות בנושא זה
בעיית שימור הידע בארגונים היא ממזמן לא בעיה מקומית של אנשים מומחים אשר יוצאים לגמלאות. הקורס נועד לתת כלים למנהלים ואנשי מטה המעוניינים להטמיע תרבות אחרת של ניהול ידע, שיתוף בידע ובעיקר בצומת הקריטית של כניסה לתפקיד. לא עוד חפיפה שטחית אלא תהליכי הצפה והבניה של ידע סמוי, הנגשה של הידע והעמקתו באמצעות שימוש בכלי בינה יוצרת
כולנו מכירים את זה. נכנסים לתפקיד חדש, מקבלים במקרה הטוב מקבלים זמן לחפיפה ומסתמכים על זכרון לטווח קצר. התמונה מסתבכת עוד יותר כשמדובר במנהלים. והמחיר ? את המחיר משלמים במקרה הזה העובדים. למנהל נדרש זמן רב להסתגלות וזו מתורגמת לקבלת החלטות לא נכונה, תזמון לא נכון ואף משבר עם ממשקי עבודה לא מוכרים. גם כאשר יש נכונות, לא באמת יודעים איך לעשות את זה ! הרי הידע הכי חשוב הינו סמוי ולא יהיה קיים בשום מערכת. הסדנה הזו נועדה להתמודד עם פערים אלה ולהכשיר את הלומדים לבצע חפיפה אפקטיבית שתאפשר להם כניסה קלה ונכונה לתפקיד החדש שלהם ואילו לאילו שעוברים תפקיד תהא הזדמנות להשאיר את המורשת שלהם
סדנת בינה יוצרת להכרות עם מנעד רחב של כלים אשר יוכלו לסייע לכם בחיי היומיום ובעיסוק הנוכחי והעתידי שלכם/ן. נשמע על האתגרים וההזדמנויות וניחשף למגוון רחב של כלים אותם נתרגל בחלקה השני של הסדנה. התוכן מותאם למי שטרם צבר ידע ונסיון בתחומים אלה ומעוניין/נת בנחיתה רכה אל העתיד שהוא כבר כאן – תזכרו – לא בינה מלאכותית תחליף אתכם/ן אלא מי שיידעו להשתמש בה