אדם ומכונה – חילוץ ידע סמוי מאנשים ש’מרגישים’ מכונות

“אני לא יודע להסביר את זה, אבל אני מרגיש מה קורה בצינורות”

מי שמכיר אותי יודע שאני אוהב אתגרים, ללכת למקומות האלה שנראים כמעט בלתי אפשריים לפיצוח. הנטייה הזו הובילה אותי לעולם של ידע סמוי ומשם לאיזורים הכי מאתגרים – לפצח אינטראקציות, לפצח דפוסי חשיבה ואף מעבר לכך. על חלק מהדברים כבר כתבתי או פרסמתי בעבר. הפעם אני רוצה לשתף באתגר מיוחד בפני עצמו  – אדם ומכונה.

לא מעט תעשיות עוסקות בייצור באמצעות מכונות מורכבות, פאר היצירה של מאות מהנדסים ועשרות שנות נסיון. המכונות האלה מאפשרות ייצור ורסטילי והתנסות במגוון תוצרים ומולם בדרך כלל יש מספר מומחים ש’בילו’ במחיצת המכונה עשרות שנים. מודל זה שירת את עולם העבודה שנים רבות, אבל כיום העסקה ממושכת נשמעת כמו מדע בדיוני. אז מה עושים ? איך מגיעים לידע של המומחה שהוא מעבר למידע הטכני של תחזוקה ותפעול המכונה ? כיצד ממפים בכלל את הידע הסמוי הרלוונטי ? וכיצד מוצאים איזה מידע פורמלי חשוב שיתחבר לתכנים אלה ?

האתגר כאן הוא גדול וכרוך בהרבה עבודה ותשומות, בגדול צריך ‘משוגע לדבר’ ( אני בהחלט עונה להגדרה…). התהליך הראשון כרוך ברתימה וחיבור, לאחר מכן שימוש בראיונות למיפוי הידע הסמוי הרלוונטי לחילוץ ורק אז מעבר לפעילות משותפת וארוכת טווח עם המומחה, על מנת לזהות את הטכניקות ובעיקר לחשוף סכימות שמייצגות את החשיבה של המומחה.

אז מה היה שם ? אוכל רק לומר שכמות התגליות הותירה אותי מרותק יום אחר יום, מה שהתחיל בשיטות קלאסיות לחילוץ ידע סמוי עבר לתהליכי צילום, עבודה בקול רם, זיהוי פערים בין מלל לביצוע ומשם הגעה לידע סמוי נוסף. התהליך נמשך, סוד המסתורין אט אט הוסר ומה שנראה תחילה כקסם (” הוא פשוט סנסור אנושי…”) הפך אט אט לפרדיגמה שניתן ללמוד וללמד. אין ספק, פולאני שטבע את המונח ידע סמוי כבר אז הגדיר אותו בראש וראשונה כ’אישי’ ובכך רמז על כך שלעולם לא נוכל לחלץ את כל הידע הסמוי מהסיבה הפשוטה שחלקו מובנה באישיות, ביכולות ובתפישות והאמונות שלנו. יחד עם זאת, מספיק שנגיע לאותם חלקים שהופכים משהו אמורפי למוגדר ומאפשרים לדור ההמשך לקחת את הדברים מכאן הלאה. מי שמסתכל על התוצר לא יידע לזהות מה סמוי ומה לא מהסיבה הפשוטה – זה לא חשוב.

התוצר הסופי הוא אינטגרציה של כל סוגי המידע והידע הרלוונטים כדי להצליח במשימה הזו פעם הבאה.

יש לכם מומחים ותיקים שעושים קסמים עם מכונות ? רוצים להעביר את הקסם הזה הלאה ? מוזמנים לשוחח איתי, מבטיח להציע לכם חוויה מעניינת ותגליות מרתקות.

0503490606

ראה גם

שימור ידע “עוזבים” – מה תפסידו כשהוא /היא יעזוב /תעזוב ? כל התשובות בפודקסט רעב לידע בו התארחתי אצל אור דניאל

לחיות בראשו של מומחה – ידע גלוי, ידע סמוי, מידע ומה שביניהם

ניהול שינוי והטמעה – כיצד להימנע מכרוניקה שידועה מראש ?

המומחים עוזבים – והידע ביחד איתם – יש מה לעשות – צפו בסרטון

למידה ממומחים – חילוץ ידע סמוי ושילובו בתהליכי למידה בארגון

איך לגייס ג’וניור שיש לו פוטנציאל אמיתי להיות הטאלנט הבא

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם.

אהבתם? שתפו!