לחיות בראשו של מומחה – ידע גלוי, ידע סמוי, מידע ומה שביניהם

מומחים בדרך כלל מוצאים את עצמם במיקום מורכב בתוך הארגון. מצד אחד זקוקים לידע והמיומנות שלהם ומצד שני קשה להם מאוד לבטא את הידע הזה, מאחר ורובו סמוי ומופיע בתגובה לגירוי או תרחיש בו הם נתקלים. התמונה מסובכת עוד יותר בשל ההישענות של מומחים על סכמות אוטומטיות. לכן, כאשר פונים אליהם, הם בדרך כלל משתמשים בשפה מקצועית, קיצורי דרך בתשובות שלהם ומדלגים על תהליכים בדרכם אל הפתרון אותו הם רואים הרבה לפני כולם. יצא לי לראיין עשרות מומחים ולשמוע מהם מקרוב על החוויה שלהם,  על התסכול מול 'מנהלים שלא מבינים כלום ומקבלים את ההחלטות' ועל הרצון שלהם להתעסק בעצמם בפתרונות ופחות בהסבר ולימוד אחרים.

משימה זו של לימוד אחרים קשה במיוחד עבור מומחים. היא מאטה את הקצב שלהם, מאלצת אותם לעבוד בצורה הדרגתית ומסודרת והופכת את הריגוש שבביצוע לתהליך איטי וקשה. הלומד בדרך כלל יעמת אותם באופן תמים עם הידע הגלוי, הפורמלי של הארגון, זה שמבחינתם נועד ל'מתחילים' וכבר רחוק מאוד מהידע בראש שלהם. מחקרים רבים הראו כי הידע של מומחים מסודר באופן שונה בלי קשר להיותו סמוי או גלוי.

כמי שעוסק בחילוץ ידע סמוי ממומחים, יצא לי להתחקות לא מעט אחרי הסכמות האוטומטיות, קיצורי הדרך, הטכניקות שמומחים יצרו ולהבין את ה'ההגיון שבשגעון'. התהליך הזה כרוך קודם כל ביכולת ליצור חיבור עם המומחה, אמפתי דיו כדי שהמומחה יבין שאני רואה אותו כמו שהוא, לא מתרגש מציניות, התנגדויות או ביקורת שיש לו לאור חוויות שליליות בארגון ובעיקר מחובר למה שהוא אוהב – העשייה המקצועית עצמה. מומחים מוצאים את עצמם בתהליך הזה בחוויה מוזרה – מחד , יושב מולם אדם שלא מכיר כלל את התחום המקצועי שלהם ומצד שני הוא יודע לשאול אותם בדיוק את השאלות הנכונות ולשקף להם את האופן בו נתפסים ההסברים שלהם. לאחרונה הייתה לי חוויה כזו מעניינת. המומחה הזה ניחן במומחיות ייחודית באלתורים וקיצורי דרך. לאורך תהליך חילוץ הידע השתמשתי גם בשיטה מבוססת צילומי וידאו במהלכה המומחה נדרש להסביר תוך כדי עשייה מה הוא עושה (WORK OUT LOUD). טרם השלב הזה, עברנו יחד לא מעט ראיונות לחילוץ הידע הסמוי, כך שמה שהוא עמד לבצע כבר היה מוכר לי דיו כדי לזהות את החריגות מהתיאור המילולי. כך, הידע הסמוי נלכד בעת ביצוע והמומחה נדרש להסביר את הביצועים שלו.

העסק הופך מורכב יותר, כאשר רוצים להפיק תועלת מהידע הסמוי. כבר כתבתי בעבר על מודל ה'בצל' שפיתחתי לסיווג ידע סמוי לפי מספר רבדים ביניהם מתקיימת אינטראקציה (ידע גלוי  – ידע חבוי פרקטי , ידע סמוי רפלקטיבי וידע סמוי שניתן רק להדגמה). בצד של הארגון, כל ההגדרות האלה לא מעניינות. אנשי הארגון רוצים ידע שניתן ללמוד ממנו ולשם כך להמשיג אותו בצורה קוהרנטית. מודל 'הבצל' נותן מענה לצורך הזה אבל יש לקחת בחשבון עוד משהו חשוב – מידע !

כולנו מכירים את ההבחנה בין נתון (תו חסר משמעות,למשל ביצה) , מידע (נתון עם משמעות, למשל ביצה קשה)  וידע (מידע עם פרשנות, למשל, איך להכין ביצה קשה). ביצוע בפועל לא נשען רק על ידע אלא מסתמך על מידע רב שמוכר בדרך כלל רק למומחה. המידע הזה כולל נתונים שונים בהם יש להתחשב בביצוע מסוים. המומחה בדרך כלל מודע למידע הזה אבל לא מתעד אותו באופן סיסטמתי אלא מסתמך על הזכרון שלו. לכן, כאשר מבצעים תהליך של חילוץ ידע סמוי, חייבים להמשיך הלאה לתהליך חיבור שמנגיש את המידע הרלוונטי לביצוע עם הידע הגלוי וחיבור לידע הסמוי על רבדיו השונים. חלק מהידע הסמוי אינו ניתן לחילוץ אלא רק להדגמה, אבל כאן השימוש בוידאו מאפשר תהליך של למידה מרומזת אשר מתבססת על צפייה, חיקוי , ניסוי וטעייה.

לסיכום, תהליך חילוץ ידע ממומחים הינו תהליך מרתק, כרוך במגוון מיומנויות של ראיון, שיטות לחילוץ ידע סמוי, שילוב טכנולוגיה ויכולת המשגה פרקטית.מוזמנים לנסות. ואם בא לכם/ן לקבל את השירות הזה, מוזמנים/ות לפנות אלי ואשמח לסייע

ראה גם

כוחו של תחקיר – ללמוד מהעבר ולבנות עתיד מהיר יותר

כיצד להימנע ממלכודת 'לא היה לי זמן' – הכח הניהולי של תוכניות עבודה

שימור ידע "עוזבים" – מה תפסידו כשהוא /היא יעזוב /תעזוב ? כל התשובות בפודקסט רעב לידע בו התארחתי אצל אור דניאל

אדם ומכונה – חילוץ ידע סמוי מאנשים ש'מרגישים' מכונות

ניהול שינוי והטמעה – כיצד להימנע מכרוניקה שידועה מראש ?

המומחים עוזבים – והידע ביחד איתם – יש מה לעשות – צפו בסרטון

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם.

אהבתם? שתפו!
אחד הכלים בעלי היכולת המשמעותית לשנות תהליכים ולקדם ביצועים בארגון זכו למוניטין הקשוח מכולם – התחקיר במדינת ישראל מאז ומעולם נתפס ישירות כקשור לאשמה ונטילת אחריות, גם בתקופות מלחמה וגם ביניהן. בפועל, זה הוא כלי נהדר ללמידה ארגונית שמאפשר לארגון לשפר את עשייתו ולהימנע מכשלים חוזרים. המקטרגים תמיד יוכלו לתת דוגמאות שאנו כבני אדם לא לומדים מטעויות העבר. מסתבר שהדבר נכון באופן חלקי. ארגונים שמאמצים תרבות תחקיר אמיתית לא חוששים מאחריות אבל גם מספיק נחושים לקחת את תוצאות התחקיר ולהפוך אותן לתהליכי עבודה קשיחים, כאלה שימנעו את הכשל הבא לא בזכות יוזמה או אחריותיות של מנהל זה או אחר, אלא בזכות הטמעת הזכרון הארגוני בDNA הארגוני. זה דורש עבודה מסוג אחר, על בסיס קבוע וכחלק מהטמעת תרבות ארגונית
כוחו של התכנון בשלב ההיערכות לשנת עבודה חדשה – הכח של המנהל להשפיע על המציאות
הפודקסט של אור דניאל 'רעב לידע' – מוזמנים/ות לשמוע שיחה שכולה עוסקת בניהול ידע, שימור ידע 'עוזבים', זיהוי מומחים ולמידה ממומחים
לחיות בראשו של מומחה – כמה קשה להם להסביר את עצמם, להצליח להאט את הקצב, להימנע מקיצורי מילים ומינוחים מקצועיים ולהעביר את המסר. תהליך החיבור למומחה וחילוץ הידע הסמוי נשען על מגוון מתדולוגיות לחילוץ ידע סמוי, המשגתו וחיבור למודל פעולה אשר לוקח בחשבון מידע רלוונטי עליו נשען המומחה בעת ביצוע וחיבור לידע הגלוי הארגוני
חילוץ ידע סמוי מתהליכי עבודה עם מכונות הינו תהליך מורכב עוד יותר. יש לנו לפתח תרחישים שכוללים עבודה עצמית של המומחה עם מכונה שמאפשרת לו לווסת ולשנות בה אלמנטים שונים. איך בכל זאת מתגברים על הפער בין יומן המכונה למה שעושים איתה בפועל ? איך מגיעים לנסיון העמוק הזה שנצבר במשך שנים ? לשם כך יש להשתמש בשיטות מתקדמות לחילוץ ידע סמוי, הבנייה של ידע ואינטגרציה עם מידע. על כך בפוסט שלפניכם
כיצד להצליח בניהול שינוי בארגון ? רתימת כלים מעולם הפסיכולוגיה ליצירת השפעה
בעידן של מרדף אחרי טאלנטים מתחיל ליפול האסימון שצריך להתמקד בעובדים החדשים ולהעניק להם את הכישורים שיאפשרו להם לצמוח בתוך הארגון. על מנת לבחור את ה'גוניור' שיש לו פוטנציאל גבוה להפוך לטאלנט, לא צריך יכולות שיבוט אלא יכולת להשתמש בידע הסמוי של הטאלנטים ככלי לאבחון פונטציאל לביצועי מומחה
כולם רצים אל הטכנולוגיה בשביל לגלות כמה חשובה המתודולוגיה – זה הכל עניין של פסיכולוגיה קל לנו לקנות משהו שניתן לראות, מכונית, מחשב, בטח טכנולוגיה ארגונית רחבת היקף, אבל הרבה יותר קשה לנו לתפוס את הערך של רעיון. במקרה של מערכות ארגוניות לניהול ידע, למידה ומשאבי אנוש, הסוגיה המתודולוגית הינה קריטית. ללא אבחון, גיבוש תפישה, הטכנולוגיה שתתקבל לעולם לא תספק את החזון שלנו
פעם מישהו אמר לי שהדרכה ולמידה בארגונים הם כמו 'למבורגיני בחניה' , לא מצליחים להוציא אותה לסיבוב והיא נשארת נקיה ומצוחצחת בחניה של מחלקת הדרכה. אז זהו, שלא, אפשר וצריך לקחת אותה לסיבוב רציני בכל רחבי הארגון. זה דורש מאיתנו כמה דברים – להתגמש, להיות נכונים לויתורים ומצד שני לעסוק בכמה תחומים שבעבר לא הוגדרו כחלק מעולם הלמידה  – משא ומתן, אסטרטגיות השפעה ושיווק, גישור, תקשורת פנים ארגונית, חווית עובד ומחוברות ארגונית והרשימה עוד ארוכה.
כולנו מכירים/ות את התופעה של Late blummers , אותם עובדים/ות נמרצים/ות שנכנסים/ות לארגון, עוברים/ות הכשרה ומוצבים/ות בתפקיד שלהם/ן או לחליפין עוברים/ות תהליך חניכה בסביבת העבודה ובכל זאת, לוקח להם/ן זמן, הרבה זמן עד שהם מצליחים/ות לייצר תפוקה דומה לזו של חבריהם/ן. אנחנו מקבלים/ות משובים גבוהים על ההכשרה, כולם מרוצים אבל בכל זאת, הכל הולך לאט וזה מאתגר במיוחד בתקופה בה עובדים/ות מגיעים/ות לקריירות קצרות יחסית. כאן אני רוצה להכיר לכם את המונח 'ידע סמוי' וכיצד ניתן לרתום אותו כדי להאיץ תהליכי למידה המבוססת על למידה ממומחים/יות , אותם/ן אלה שמבצעים/ות את העבודה הכי טוב. 
כולנו חווים בעולם הרשתי את המתנות של ענקיות הטכנולוגיה. נטפליקס ממזמן הפך מתחרה לחווית למידה בסביבה דיגיטלית וחווית ה'גוגל' היא שאיפה של כל ארגון. אבל קשה, באמת קשה, ל'היגמל' מהתיקיות
היום זה ברור, ארגונים מבינים, התנודות בשוק, הקורונה, עליית דורות המילניום, כל אלה הבהירו לארגונים כי עובדים מצפים לקבל אפשרות לביטוי עצמי, משמעות ויכולת להתפתח. המשמעות של למידה אינה רק לצורך שיפור ביצועים אלא גם ליצירת מחוברות ארגונית. סקרים חוזרים ונשנים מלמדים על הצורך של עובדים לקבל את האפשרות להתפתח במקום העבודה.
במאמר הזה מודגמת שיטה ייחודית לחילוץ ידע סמוי מאינטראקציות בינאישיות. כאן טמון המפתח להמשגת תהליכים מורכבים במיוחד שעד כה תוארו במונחים של אמנות ,כמו למשל תהליכי טיפול פסיכולוגי, ניהול, הדרכה, משא ומתן , מכירות ועוד.
המודל הזה הינו פרי תוצר של עבודת הדוקטורט שלי על ידע סמוי. בקישור כאן תוכלו להגיע ישירות למאמר שפרסמתי בכתב העת The Learning Organization ובו אני מסביר את התפישה שלי לגבי ידע סמוי ומציע מודל מתקדם לסיווג וחשיפה של רבדי ידע סמוי אשר מסביר את המחלוקות הקיימות סביב המונח ודרכים יצירתיות לחילוץ ידע סמוי ולאחר מכן לסווגו באמצעות המודל.
העולם שלנו עובר בקצב מהיר תהפוכות וכל מה שפעם היה כתוב על נייר הופך לפריט דיגיטלי וזה בתורו מתווסף לפריטים דומים ומקבל תיוג שמאפשר לחפש אותו ויכולות למידת מכונה מאפשרות ללמוד את התנהגות המשתמשים.
אחת התופעות המדהימות בכל ארגון היא השפה השונה של אנשי מערכות טכנולוגיה והקושי של מנהלים בארגון לדבר באותה שפה. איך מתגברים על הפער בין הדרישות הפשוטות לכאורה שמוצגות על ידי 'הלקוח' בתוך הארגון לבין גוף ה T.I שצריך לתת לו פתרון ? פעמים רבות השיח לא מתכנס לאותה שפה.
אחת היכולות המרשימות אותה ניתן לזהות בקרב מומחים הינה יכולת הניבוי שלהם. מלקולם גלדוול הציג דוגמא כזו בספרו 'ממבט ראשון' על מעבדת האהבה של אותו איש מחקר שהצליח לנבא על בסיס אינטראקציה ראשונית של בני זוג מה הסיכוי שיישארו ביחד לאורך זמן.
אולי יעניין אתכם גם...